Deze week geen nieuwe kennisgroepstanpunten. Desalniettemin wil ik wel het een en ander aan interessante linkjes delen. Ik liep op LinkedIn aan tegen een post van Lyes Kaci, waarin ze verwees naar haar artikel over de tweede volzin van artikel 4 lid 1 van het OESO Modelverdrag:
For the purposes of this Convention, the term ‘resident of a Contracting State’ means any person who, under the laws of that State, is liable to tax therein by reason of his domicile, residence, place of management or any other criterion of a similar nature, and also includes that State and any political subdivision or local authority thereof as well as a recognised pension fund of that State. This term, however, does not include any person who is liable to tax in that State in respect only of income from sources in that State or capital situated therein.
In dit kader is naar mijn mening ook een 'must-read' het artikel van Pijl, "Art. 4 OESO-modelverdrag: law, laws en de tweede volzin" (WFR 2011/1627, paywall).
Ook in het WFR en over hetzelfde onderwerp, maar deze week, Krista Govers' artikel "Pauschalbesteuerung: full tax liability of fiscaal lokkertje voor high net worth individuals?" (WFR 2024/208, paywall). Overigens ook te lezen via haar LinkedIn-post. Lees daar ook meteen de commentaren (ze zijn - naar mijn mening - beschaafd gebleven). Naar mijn mening zijn er overigens sterke aanwijzingen dat het standpunt van Govers niet correct is (zie hier). Ik weet overigens niet of er sinds 2010 relevante wijzigingen in het Pauschal-regime zijn geweest.
Ook de suggestie vanuit Hurk&Herk dat de rechter er binnenkort een mening over zal moeten hebben (althans, dat is mijn lezing). Het kan natuurlijk ook een 'staredown' zijn, maar wie is Rico en wie is Badr.
Ook nog een Kennisgroepstandpunt dat in het straatje past met het standpunt over Portugese non habitual resident regime:
Eén van de voorwaarden voor verdragsinwonerschap onder het Verdrag NL - PRTis dat de fiscaal inwoner van Portugal niet uitsluitend met zijn Portugese inkomsten is onderworpen aan de belastingheffing zoalsbepaald in artikel 4, eerste lid, van het Verdrag. Dit is voor het non habitual resident regime niet het geval.
Met de nadruk op 'niet uitsluitend'. Daarmee sluit de Kennisgroep best goed aan op die tweede volzin.
Dank voor het lezen! |